Baltık Başkentleri: Helsinki, Tallinn, Riga, Vilnius

Baltık Ülkeleri, Baltık Denizi’ne kıyısı olan ülkere verilen coğrafi bir terimdir. Danimarka, Estonya, Finlandiya, Almanya, Letonya, Litvanya, Polonya, Rusya ve İsveç birer Baltık ülkesidir. Ayrıca bu ülkelerle birlikte, Baltık Denizi’ne kıyısı olmadığı halde Norveç ve İzlanda da, birer Baltık Denizi Ülkeleri Konseyi üyesidir. Baltık Denizi Devletleri Konseyi, Soğuk Savaş’ın ardından Baltık Denizi çevresinde meydana gelen jeopolitik değişimlere cevap verebilmek ve hükümetlerarası işbirliğini tesis etmek amacıyla 5 – 6 Mart 1992 tarihlerinde kurulmuş birlikteliktir. Üye ülkelerden sadece Norveç ve İzlanda’nın Baltık Denizi’ne kıyısı yoktur. Tüm bu siyasi adlandırmaları ve sınıflandırmaları bir kenara bırakmak gerekirse kültürel ve coğrafi bağlılıklar göz önüne alındığında Baltık ülkeleri Estonya, Letonya ve Litvanya’dır. Sovyetler Birliği dağıldıktan sonra bağımsızlıklarını ilan eden bu ülkeler 2004 yılında Avrupa Birliği, 2005 yılında ise de NATO’ya üye olmuşlardır.

Kuzeyin soğuk ama cazibeli güzelleri… Estonya, Letonya, Litvanya ve Finlandiya… İhtişamlı Orta Çağ atmosferini yaşatan zengin tarihi mirası, farklı kültürü ve eşsiz doğal güzellikleriyle Baltık coğrafyası, hiç deneyimlemediğiniz benzersiz bir yolculuğun ucunda sizi bekliyor.
Baltık ülkeleri hem iklim hem de karakter açısından soğuk olarak algılanır birçok kişi tarafından. Ancak coğrafya ile tanışmaya gidenler, gördükleri güzellikler karşısında bu fikirlerinden uzaklaşıp dönüyorlar seyahatlerinden. Baltık Denizi kıyılarında uzanan kilometrelerce uzunluğundaki sahil şeridiyle Helsinki, göğe yükselen kuleler, Arnavut kaldırımlı dar sokaklar ve surlarla çevrili bir Orta Çağ güzeli Tallinn, geçmişten bugüne başarıyla korunmuş mimari yapıları ve eğlence hayatıyla cazibesini koruyan Riga, Gotik, Barok ve Rönesans döneminden kalma tarihi eserleriyle UNESCO tarafından koruma altına alınan ve mücadele dolu tarihinde farklı kültürleri ağırlayan Vilnius… Baltık başkentlerinin her biri farklı karakterleri ve misafirperverlikleri ile görülmeye değer.

Normalde gezilerimizi tek ülke gezecek şekilde ayarlarız ancak uzun Kurban Bayramı tatilini bu birbirine yakın Baltık başkentlerini gezerek değerlendirmek istedik. Biz gezimize Finlandiya’nın başkenti Helsinki’den başlıyoruz. Sonrasında feribot ile Baltık denizini geçip Estonya’nın başkenti Tallinn’e varıyoruz. Letonya’nın başkenti Riga ve Litvanya’nın başkenti Vilnius gezilerimiz ile de bir haftalık Baltık turumuzu tamamlamış oluyoruz.
Hadi şimdi size bu gezinin detaylarını anlatayım…

HELSİNKİ

Finlandiya’nın başkenti Helsinki, aynı zamanda ülkenin en büyük şehridir. Şehrin nüfusu 750.000 civarında. Baltık denizinin üst kısmında yer aldığından yılın büyük bir kısmında hava sıcaklığı düşüktür. Burayı gezmek için en uygun mevsim ilkbahar ve yaz ayları olacaktır. Biz Ağustos ayında gitmemize rağmen üstümüze ince bir mont giymeden gezemedik. Baltık başkentleri turumuzun ilk durağı olan Helsinki diğer Baltık ülkeleri arasında hayat şartları en pahalı olan ülkelerden biri. Bizim de şu an kadar gittiğimiz en pahalı ülke oldu. Magnet fiyatlarını baz alarak bir yorumda bulunmak gerekirse burada magnetler 5 EUR civarından başlıyor.

Helsinki Gezilecek Yerler

• Sibelius Parkı ve Anıtı
  • Havis Amanda

TALLINN

Helsinki limanından bindiğimiz feribot ile 2,5 saatlik yolculuk sonunda Estonya’nın başkenti Tallinn’e varış yapıyoruz. Feribot bileti gününe ve saatine göre 20-40 EUR arasında değişiyor. Viking Line internet sitesini kontrol edebilirsiniz.

Tallinn, Estonya’nın başkenti ve ana liman kentidir. Feribot iskelesinden indiğinizde yürüyerek eski şehi rmerkezine 10 dakikada ulaşmanız mümkün. Bu durum Talinn eski şehir bölgesinin tamamı için geçerli. Toplu taşıma kullanmanıza gerek olmayan bir şehir burası.

Tallinn Gezilecek Yerler

• KGB Müzesi
  • Eski şehir tarihi sokakları

RİGA

Beş saatlik otobüs yolculuğu sonunda Letonya’nın başkenti Riga’ya varıyoruz. Riga’da en hoşuma giden şey şehrin ortasından geçen Dougava nehri oldu. Biz de nehrin hemen kenarındaki Radisson Blue otelinde konakladık. Şehir manzaramız çok güzeldi.

Riga’nın tarihi 1200’lü yıllara kadar uzanıyor ve bir çok savaş geçirmiş olmasına rağmen eski şehir bölgesinde hala o dönemlerden ayakta kalmış binaları görebiliyorsunuz. Örneğin, Riga’nın en eski kilisesi St. Peters kilisesi 1200’de yapılmış ve hala kullanımda olan binalardan biri. Riga küçük bir şehir ve biz tüm şehri yine toplu taşıma kullanmadan yürüyerek geziyoruz.

Riga Gezilecek Yerler

• Eski şehir tarihi sokakları
  • Sigulda

VILNIUS

Litvanya’nın başkenti Vilnius’a doğru otobüsle yola çıkıyoruz. Yol üzerindeki ilk durağımız Haçlar Tepesi olarak anılan kutsal bir yerleşim bölgesi. Bu bölgede yaklaşık 50.000 adet birbirinden farklı boylarda Hac bulunduğu tahmin ediliyor.

Vilnius gezdiğimiz diğer şehirler gibi küçük bir şehir değil. Genel olarak şehri yürüyerek gezebilirsiniz ancak otelimiz şehir merkezine biraz uzak olduğundan biz taksi de kullandık. Eğer Vilnius’tan Trakai’ye ya da civardaki diğer şehirlere geçmek gibi bir niyetiniz varsa otobüs terminalinin nerede olduğunu bilmek isteyebilirsiniz. Terminal, Gelezinkelio Caddesi üzerinde bulunuyor. Vilnius’dan Trakai’ye geçerken otobüs kullanmıştık. Trakai, Vilnius’a 25km mesafede Karay Türklerinin yaşadığı turistk bir kasaba.

Vilnius Gezilecek Yerler

• Dawn Kapısı
  • Uzupio

Trakai

Baltık Ülkeleri özellikle yazın çok sıcaktan hoşlanmayanlar için tercih edilebilecek en güzel rotaların başında geliyor. Hangi kente giderseniz gidin sizi Orta Çağ tarihiyle dopdolu bir program bekliyor. Biz dört şehir gezdiğimiz programımızdan çok memnun kaldık. Kuzey ülkeleri pahalı olur ancak Helsinki’den aşağıya indikçe şehirlerin ucuzladığını belirtmek isterim. Bu sebeple bu rotayı herkese öneriyoruz.